Technische Lesavond

Frank biedt alle cursisten die hetĀ GT lespakket boeken eenĀ technische lesavond aan. Motorrijschool GT is hierin uniek en Frank geeft de les in de rijschool. Tijdens je examen AVD (Verkeersdeelneming) is een vast onderdeel dat de examinator je 1 of meerdere vragen stelt over je lesmotor. Je weet niet welke vraag hij gaat stellen dus moet je over alle onderdelen iets weten.

Na je opleiding ga je wellicht zelf een motor kopen en om die reden heeft Frank besloten om de technische les uit te breiden met informatie over je motor, hij verteld je hoe de techniek werkt en hoe je je motor kunt onderhouden. Normaal is dit een vast onderdeel bij alle AVD lessen, maar door een speciale techniek avond te organiseren kun je bij AVD lessen lekker de weg op en zoveel mogelijk rijden.

De lesavond is ook een leuke avond met mede cursisten, consumpties zijn inclusief.

Theorie B.R.A.V.O.K.

Algemeen

Je dient bekend te zijn met zithouding, bedieningsorganen, controlelampjes, meters en schakelaars, noodstopknop, reservestand etc.

Banden

  • De profieldiepte dient over de gehele omtrek van de band 1 mm te zijn
  • Indien het profiel minder is dan 2mm is er kans dat de waterafvoer verminderd
  • Je dient de band dan ook te vervangen bij een profieldiepte van minder dan 2mm.
  • Voor het wegrijden controleren op profieldiepte, beschadigingen/scheuren/spijkers etc.
  • Bandenslijtage dient gelijkmatig te zijn anders sprake van onbalans, versleten schokdempers
  • Nieuwe banden hebben een waslaag en mogen de eerste 100 km niet te veel worden belast

Bandenspanning:

  • Een juiste bandenspanning is van essentieel belang voor de wegligging.
  • Te lage spanning versnelt de slijtage en heeft nadelige invloed op de wegligging
  • Te hoge spanning is niet gevaarlijk, hooguit minder comfortabel
  • De bandenspanning dient te worden gecontroleerd als de banden koud zijn
  • Bij het rijden met passagier of bagage bij hoge snelheid de spanning verhogen
  • Welke spanning het moet zijn staat op het spatbord, de achtervork of in het instructieboekje
  • Bij controle hoort ook het ventiel te worden nagekeken , het stofdopje tegen vuil moet aanwezig zijn
  • Bij hoge snelheden kan het ventiel worden opgedrukt en dat wordt door het dopje tegengegaan

Remmen:

  • Een juiste bandenspanning is van essentieel belang voor de rij eigenschappen en wegligging van de motor
  • Onderdelen van de reminrichting mogen geen in- of uitwendige lekkage vertonen
  • Remslangen mogen niet ernstig zijn misvormd, niet schuren of zichtbare schade vertonen
  • Bij een hydraulisch remsysteem moet voldoende remvloeistof aanwezig zijn
  • Het dalen van het peil kan lekkage betekenen, het bijvullen lost niets op

Accu:

  • De accu van de motor moet deugdelijk zijn bevestigd
  • De bedrading van de motor moet deugdelijk zijn bevestigd en goed geisoleerd
  • Aan de buitenzijde van het (doorzichtige) accuhuis zijn strepen zichtbaar die een minimum en maximum vloeistofpeil aangeven
  • Is het peil te laag dan moet dit worden aangevuld met gedestileerd water

Verlichting en vering

  • Op de motor heb je groot licht/dimlicht/richtingaanwijzers/achterlicht/kentekenplaatverlichting en remlicht (voor en achter)
  • Bij de meeste motoren kan de achtervering worden aangepast aan de belasting

Oliepeil

  • Als het oliepeil te laag is kan de motor vastlopen wat zeer gevaarlijk is
  • Als het oliepeil te hoog is kan de druk in het motorblok te hoog worden
  • Bij veel motoren zit een kijkglas , bij andere een peilstok,
  • Bij het peilen dient de motor recht te staan
  • Over het algemeen moet het oliepeil worden gecontroleerd als de motor koud is

Ketting

  • Tijdens het rijden rekt de ketting uit, daarom moet hij regelmatig worden gespannen
  • De kettingspanning wordt gemeten tussen de tandwielen, de ketting mag daar 2 a 3 cm heen en weer bewegen
  • De controle is het beste uit te voeren als er iemand op de motor zit<
  • Kettingen hebben regelmatig onderhoud nodig, smeer ze na een rit in de regen
  • Let er op dat er geen vet op de banden of schijfremmen komt
  • Een getande aandrijfriem heeft over het algemeen geen bijzonder onderhoud nodig
  • De spanning dient wel voldoende te zijn om te voorkomen dat de riem over de tanden glijdt
  • Als de motor is voorzien van een koelvloeistofsysteem moet wekelijks het niveau worden gecontroleerd

Meer informatie kijk op Wikipedia

Bravok factsheet

Geef een reactie